Microsoft nás někdy svými záměry umí velmi dobře zmást. Před několika lety rozšířil Microsoft dostupnost edice Microsoft 365 Business Standard také na licenční model ESD/FPP. Nejedná se tedy o žádnou převratnou novinku, ale málokdo ví o tom, že je to součást strategie Microsoftu.
Každý licenční model přináší s sebou specifické výhody a omezení, odlišující se nejen cenou, ale i flexibilitou a podmínkami používání.
Licenční model ESD/FPP je spíše vhodný pro nákup krabicových produktů jako je např. Office Home & Business nebo produktů určených do domácností jako je třeba Microsoft 365 pro rodiny.
Microsoft 365 Business Standard je od roku 2015 naprosto běžně prodáván skrze model CSP a jeho dostupnost i v jiných licenčních modelech byla prakticky neviditelná. Žádný další produkt z modelu CSP již v ESD/FPP nenajdete a edice Business Standard je tak jediným produktem, který je dostupný v několika různých modelech (CSP, ESD/FPP).
V dubnu 2023 došlo ke zvýšení cen produktů v rámci CSP, včetně Business Standard, zatímco ceny v licenčním modelu ESD/FPP zůstaly nezměněné. Rozdíl v ceně může vyvolat dotazy zákazníků, kteří na internetu naleznou cenově výhodnější nabídky, avšak bez povědomí o rozdílech mezi modely.
V modelu ESD/FPP se totiž ztrácí výhody spojené s partnerstvím v CSP, jako jsou jednotná správa klientů, prodejní incentivy či speciální podpora viz tabulka níže. Microsoft tím naznačil strategii, která novým zákazníkům a partnerům usnadňuje vstup do světa cloudových služeb s výhledem přechodu do programu CSP.
Microsoft doporučuje model ESD/FPP pro organizace do 20 uživatelů. Aktivace předplatného probíhá, do již existujícího či nově vytvořeného tenantu skrze licenční klíč. Licence je tak platná na 12 měsíců od aktivace. V modelu ESD/FPP termín výročí nezůstává fixní jako u CSP, ale mění se v průběhu dle počtu přidaných licencí. Návod na aktivaci a přidávání uživatelů v modelu ESD/FPP naleznete zde.
Srovnání Microsoft 365 Business Standard (CSP) vs Microsoft 365 Business Standard (ESD/FPP):
Jak je patrné z přiložené tabulky, model CSP přináší řadu významných výhod, včetně přímé provázanosti s partnerem a rozšířených služeb, které model ESD/FPP jednoduše nenabízí. Model ESD/FPP sice umožňuje přímé upozornění od Microsoftu na expiraci předplatného, ale toto může vést k situaci, kdy zákazníci nevědomky obnoví své předplatné jiným, možná méně výhodným způsobem. Z tohoto důvodu věřím, že model CSP, přestože může být na první pohled složitější, představuje pro většinu organizací lepší dlouhodobou investici díky jeho komplexnosti a přidané hodnotě.